Segítség, karanténban vagyunk kisgyerekekkel!
Minden bizonnyal ti is ebben a cipőben jártok, nem is írok ehhez bővebb felvezető szöveget, mind ugyanazokkal a problémákkal küzdünk meg, miután a karma benyomta a piros gombot egy képzeletbeli távirányítón. Eddig rohantunk, napjában ezer dolgot elintéztünk, bejártunk egy nap alatt legalább egy várost, van, aki többet is. Nem volt idő, nem volt távolság. Most sincs, csak most más értelemben. Hetek óta tart ez az állapot, néha azt sem tudom, hogy milyen nap van, azt sem, hogy hány óra. 84 négyzetméteren is rohanok, hol ide, hol oda, itthon üzemel az óvoda, az iskola és két munkahely. Mit lehet tenni ilyenkor? Nem kell megőrülni elsősorban.
Valahogyan rendszert kell vinni az életünkbe. Ehhez készíthetünk közösen a gyerekekkel egy napirendet. Legyen fix a felkelés és a lefekvés, igyekezzünk mindent úgy csinálni, ahogy eddig is. Nem viccelek, ha azt mondom, sokat segít, ha egyáltalán felöltözünk az otthoni munkához reggel. Ez az apró dolog sokat javít a munkamorálon. Már amennyiben tudunk dolgozni a gyerekektől rendesen. Ez egy iszonyú nehezített terep. Hogyan hangoljuk össze az óvodát, az iskolát és a munkát egy helyen? Egy kis logisztikával ez is megoldható. Ha minden kötél szakad, pár alkalmazást is ajánlok majd, amit biztonsággal használhatnak a gyerekek hároméves kortól, de nem korlátlanul! A kütyüzés ne legyen így sem bébiszitter, sem pedig távóvónéni. Az iskolásoknak adott a feladat. Azonban náluk is fontos, hogy beszéljünk az önálló munka fontosságáról. Az én kisfiam most másodikos. Mivel három gyermekem van, 3, 6 és 8 évesek, szinte lehetetlen megoldani, hogy ott üljek mellette 45 perceket. Ezért kiadom a feladatot, majd foglalkozom a lányokkal, aztán megyek, ellenőrzöm, javítjuk, kiadom a következő feladatot, ismét lányok, aztán szól, ha végzett, megyek, ellenőrzöm, és így tovább… Muszáj, hogy önállóan tudjon dolgozni. Ha egy feladattal meglátásom szerint túl lassan halad, csak akkor lépek közbe.
Mit csinálhatunk a ’homeoviban’, hogy ne unatkozzunk? Kérjük az óvónénik segítségét nyugodtan. Nálunk ez úgy működik, hogy a csoportok zárt Facebook csoportjaiban az óvónénik heti szinten (vagy naponta is akár, ahogy van idejük) leírják, hogy mivel foglalkoznának épp azon a héten. Ez óriási segítség, hiszen interneten egy adott témához rengeteg foglalkoztató anyagot találunk. Színezőket, ötleteket pl. origamihoz, kézműveskedéshez, minden egyébhez. Bőséggel válogathatunk belőlük. A Zugerdei mesékhez feladatlap: http://bit.ly/31Mi4Ss
Ami fontos, hogy mindig igyekezzünk korosztálynak megfelelő feladatokkal ellátni a csemetéinket. Figyeljünk rá, hogy egy hároméves és egy hatéves gyermek között (pl. ha a mi esetünket vesszük) óriási különbség van, ami a finommotorikát illeti. Az iskola előtt álló gyerkőcöknek kellenek a vonalvezetők, szövegértést segítő feladatok, kicsit bonyolultabb és részletgazdagabb kifestők, netán érintőlegesen a betűkkel és a számokkal is ismerkedhetünk, ha ehhez kedve van, de természetesen ezt ráér bőven az iskolában is elsajátítani. Könyvajánló: https://bit.ly/2VbsedR
A kisebbeknél a színezőket tekintve a nagy formák az előnyösebbek, az egyszerű, nagy alakok. A technikát tekintve a festés előnyösebb, mint a ceruzával színezés, mivel a finommotorika itt még nem eléggé kifejlett ahhoz, hogy sok vékony vonalat egymáshoz szorosan húzva az eredmény számára kielégítő legyen. Ez nekik a legfontosabb a legtöbb esetben, nálunk erre kimondottan érzékenyek. A festés sokkal egyszerűbb és számára is nagyobb örömöt fog okozni maga a folyamat és a végeredmény is. Ecsettel és ujjakkal is kimondottan szeretnek festegetni. Hasznosak még (a teljesség igénye nélkül) a párkereső játékok is, a kisebb- nagyobb, jobb kéz, bal kéz, alatt/fölött/között stb. megtanítása képekkel akár, a gyurmázás kiemelten fontos az ujjacskák erősítésében ebben a korban (is). Akár zoknipárokat is kereshetünk, készíthetünk krumplinyomdát, só-liszt gyurmát. Csinálhatnak mozaik képet is, ha van otthon egy kevés színes papír és ragasztó. Ezekkel a feladatokkal nagyobb részben egyedül is boldogulnak. Könyvajánló: https://bit.ly/3bWtVCx
Tanuljunk mondókákat, verseket, dalokat, ami éppen az aktuális világnaphoz, évszakhoz vagy témához köthető! Ez nagyon hasznos elfoglaltság, és elengedhetetlen is, hiszen az óvodában évente több ilyet is megtanulnak, a későbbi tanulási folyamatokban ez bizony nagy segítségére van a gyerkőcnek. Emellett bizonyos mondókák segítenek a kisebb-nagyobb beszédhibák javulásában is.
Olvassunk! Olvassunk éjjel, nappal, szabad öt perceinkben, délutáni alváshoz, este, reggeli után, bármikor! Rengeteget tanulnak belőle a gyerekek. Könyvajánló: https://bit.ly/3e2KJtF
Ha már minden kötél szakad, avagy SOS munkahelyi gondokra:
Segíthetnek a mobilalkalmazások is. A kínálat túl nagy, és ne bízzuk a gyermekünkre, hogy magának válassza ki, hogy melyikkel akar játszani. Itt is vannak korosztálybesorolások, amit egyszerűen kötelező betartani, ha nem akarunk kellemetlen helyzetbe kerülni. Ha beírjuk, hogy óvodás fejlesztőjátékok, akkor rengeteget kidob a kereső, amit én ajánlok ezek közül az a Bookr kids, az IQ kaland, a Bogyó és Babóca alkalmazások, valamint az ún. Math for kids, ami alap matematikai műveleteket tartalmaz, nem magyar nyelvű, de szükségtelen a nyelvtudás hozzá.
Soha ne hagyjuk a gyermekünket egyedül egy okoseszközzel teljes mértékben! Fél szemmel mindig figyeljünk oda! Ha saját eszköze van, akkor pedig rövid időközönként teljes mértékben nézzük át és ellenőrizzük az alkalmazásokat rajta. Töröljük, amit nem használ, vagy amit kétesnek találunk. Van az ún. Google Family, ami igen hasznos tud lenni, ezzel ugyanis a gyermek nem tud letölteni a szülő engedélye nélkül semmit. Többek között erre is jó. Fontos a biztonságos eszköz és nethasználat, de erről egy másik bejegyzésben írok talán legközelebb….
Ha elveszettnek érzed magad, csatlakozz az anyaklubomhoz!
A #másállapototazanyaságban anyaklub, egy speciális zárt csoport, melyben a műveimmel/ verseimmel (is) megpróbálok segíteni.
Anyaklub itt:
https://www.facebook.com/groups/619849098787083
B. Habarics Kitty